乖一天

督学大人手下的乖一天

记得现在的“不了了之君”曾经在给我的信中,引用"And if God had blessed me with beauty and wealth, I could make it as hard for you to leave me as it is for I to leave you."结尾。


Rochester:Jane, you must stay.

简 你必须留下来

Jane:And become nothing to you?

留下来当一个对你无足轻重的人吗

Am I a machine without feelings?

你当我是没有感情的机器吗

Do you think that because I am poor, obscure, plain and little

难道就因为我一贫如洗 默默无闻 长相平庸 个子瘦小

that I am soulless and heartless?

我就没有灵魂 没有真心了吗

I have as much soul as you and full as much heart.

我的心灵跟你一样丰富 我的心胸跟你一样充实

And if God had blessed me with beauty and wealth,

要是上帝赐予我一点姿色和充足的财富

I could make it as hard for you to leave me as it is for I to leave you.

我本可以让你对我不能自拔就像现在我对你一样

I'm not speaking to you through mortal flesh.

我现在不是以血肉之躯和你说话

It is my spirit that addresses your spirit,

而是我的灵魂同你的灵魂在对话

as if we'd passed through the grave and stood at God's feet, equal,

就仿佛我们两人穿过坟墓 站在上帝脚下 彼此平等

as we are.

本该如此

Rochester:As we are.

本该如此


这应该是一段关系中,先动情的一方必经的悲伤与无奈吧!

面对一个令你神不守舍但她漫不经心的女子,那份骄傲让你只能借助文学作品模糊地表达点滴情愫,而类似的矜持囿她于作品的品鉴,不敢妄自延伸出任何多余的“思想”。

这又恰恰是独属于少年的青涩与美好。


其实也让我想到了《叛逆》番外之皮手套里的少年楚思凛面对情人齐修格。

少年的敬畏与骄傲,仰慕与臣服,洒脱与坚持,并存于那深不见底的“为他而动”中。

评论(1)

热度(8)